Narrowcasting, wat is het nu eigenlijk precies?

Je hoort wellicht veel over narrowcasting. Maar wat is het nu eigenlijk en wat kun je ermee? Het idee van narrowcasting is eigenlijk vrij simpel. Met narrowcasting kun je inhoud verspreiden in een select netwerk van digitale schermen. Op zo’n digitaal presentatiescherm kun je een bijvoorbeeld een informatieve of promotionele boodschap tonen. Vaak wordt narrowcasting gebruikt in winkels of andere commerciële ruimtes. Maar de schermen worden ook in talloze andere situaties gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan voetbalkantines of gemeentegebouwen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Wacht- en verkooppunten

Narrowcasting wordt dus vaak gebruikt op wacht- en verkooppunten. Bij wachtpunten kun je denken aan banken, ziekenhuizen, hotels of musea. Hier worden de schermen gebruikt om informatie door te geven aan personeel of aan hun bezoekers. Zo worden aankomende vergaderingen en evenementen gepromoot of worden weer updates weergeven.

Bij verkooppunten worden de schermen meestal anders gebruikt. Zo worden producten gepromoot en worden klanten beter geholpen door te informeren over eventuele beschikbaarheid van een product of dienst.

De juiste doelgroep

Voordat je met narrowcasting begint is het belangrijk dat je de juiste doelgroep bepaald. Vraag je dus af wie je probeert te bereiken en waarin zij mogelijk geïnteresseerd zijn.